How ethnic classifications entered law in Central Europe and the United States around 1900

Vortrag von PhD Eric Hounshell, SNF-Sinergia Projektkoordinator am Seminar für Kulturwissenschaften und Wissenschaftsforschung, im Rahmen des Kulturwissenschaftlichen Kolloquiums

Datum: 3. Dezember 2021
Zeit: 14.15 Uhr bis 16.00 Uhr
Ort: Zoom
J.W. Powell, Linguistic Stocks of American Indians North of Mexico (1891)

The systematic study of ethnicity in the late-nineteenth and early twentieth centuries aimed to delimit group types at a time when populations were in tremendous flux within and between multiethnic or multinational states. In the US and Central Europe, civil rights and access to resources depended on group status variously defined as ethnic, national, and/or racial types. Scarcely were the particularistic categories of the old regime dismantled when new ones emerged and circulated the globe with the help of disciplines such as anthropology, linguistics, statistics, and Staatswissenschaft. Such classifications were enshrined in law and inscribed onto the individual, thereby transforming the ontological status of the individual and group. Yet the actual relationship between positive knowledge offered by the human and social sciences and the definitions set by courts and legislative bodies in liberal polities and societies is far from clear. The talk examines this relationship between positive knowledge and law through two case studies pertaining to the classification of Native American tribes in the United States and nationalities in Austria-Hungary.

In den Jahrzehnten um 1900 hingen in den USA und in Österreich sowohl Bürgerrechte als auch Zugang zu Ressourcen von bestimmten Gruppenidentitäten ab, die erst kürzlich durch Ethnie, Volksstamm (Nationalität) und/oder Rasse definiert worden waren. Die Human- und Sozialwissenschaften trugen zur Entwicklung dieser Klassifikationen bei. Der genaue Zusammenhang zwischen wissenschaftlichem Wissen und Gesetzgebung ist allerdings unklar. Der Vortrag untersucht diesen Zusammenhang mit zwei Fallbeispielen zu Native American tribes in den USA und Nationalitäten in Österreich-Ungarn.

Im Kolloquium werden aktuelle Forschungsarbeiten präsentiert und diskutiert. Hier treffen sich ProfessorInnen, Forschungsmitarbeitende und Doktorierende zum Austausch mit Studierenden und Gästen. Dieser Rahmen bietet allen, die Kulturwissenschaften lehren oder studieren, die Gelegenheit, Fragen und Probleme, denen sie in ihren Arbeiten begegnen, in einem interdisziplinären Forum mit unterschiedlichen Beteiligten zu besprechen. GasthörerInnen, die neugierig auf aktuelle Forschungsfelder der Kulturwissenschaften sind, sind herzlich willkommen.

Zoom: https://unilu.zoom.us/j/67536514477?pwd=T2NnSnRYdjROeDVOa25oMkhjK2d1QT09

Meeting-ID: 675 3651 4477             Kenncode: 523369